Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


1. A mozgató erők

2009.04.18

Bevezetés

Korunk ugyanúgy kihívások elé állítja a ma keresztényét, mint más korok az akkor élő hívőket. És ahogy nekik szükségük volt átfogó képre arról, hogy mi is történik körülöttük, úgy a maiaknak is át kell látniuk, milyen mozgatóerők működnek a kultúránkban. Miért gondolkodnak az emberek a vallásról úgy, ahogy gondolkodnak? Miért ilyen a hozzáállásuk? Ha ezt megértjük, nem csak felebarátainkat értjük meg jobban, hanem mi is előbb felismerjük a korszellem kísértéseit.

 

1. A mozgató erők

Korunk modern társadalmának két alapvető mozgató ereje a termelés-fogyasztás mókuskereke és az azt fenntartó média-kultúra. Ez a kettős hatás az emberek gondolkodására és jellemére nagyobb hatást gyakorol, mint hinnénk.

 

a) A mindenható média

"A tévében élünk, mozgunk és vagyunk." – Egy civilizált átlagpolgár napi 2-3 órát, tehát életének 8-10 évét tölti a tévé előtt.

"A veseműködésemet igazából a reklámok időpontja határozza meg." – A közös virtuális élvezet a családi programoktól a táplálkozási szokásokon át a nemi életig mindent meghatároz.

"Tudom, hogy ez a hős nem létezik, de a sorozat nélkül üres lenne az életem." – Az egyéni vagy közös virtuális - élvezet megpróbálja átvenni a valós emberi, társasági kapcsolatok közösségi élményének idejét-helyét is.

"Képekben beszélek, és érzelmekben gondolkodom." – A média képvarázsa elsősorban nem az értelmen keresztül befolyásol; a tények és az érvek csak a manipulált képanyagot illusztrálják. A jó "show" jobban hat, mint a legjobb érv és a legnyilvánvalóbb szükséglet (lásd politika).

"Képzelet és valóság: mi a különbség?" – Közismert, hogy mennyire manipulálható a média, de így egyre nehezebb megkülönböztetni a valóságot és a hazugságot. Egyfelől, a média által közvetített magatartásminták és értékrendek önkéntelen, kritika nélküli átvétele tragédiákat okozhat (lásd tinianyák, lövöldöző gimisek). Másfelől, a média hazug világának felismerése cinikus, apatikus vagy akár anarchista gondolkodáshoz is vezethet.

 

b) A fogyasztói létszemlélet

"Vásárolok, tehát vagyok." – Az ember saját magáról és másokról alkotott képét nagy mértékben meghatározza, hogy az ember mit tud megvenni, és mit nem.

"A szegénység tűrhetetlen deviancia…" – Aki még vagy már nincs benne a termelés-fogyasztás mókuskerekében, azaz nem költőképes, az a társadalomtól egyszerűen lemarad: a hajléktalanok, a súlyos betegek, a kispénzű pályakezdők, a nyugdíjasok.

"Megjelent a legújabb!" – A haladás elve szerint ami új, az jobb, mint a régi, tehát ami friss (és fiatal), az jobb, elfogadhatóbb, hasznosabb, mint a régi (az öreg). Ennek a hatására a mai társadalom a fiataloké, csak ritkán becsülik meg az idősebbet, és értékelik tapasztalatát.

"Amíg tetszik, megtartom. Ha már nem, kidobom." – Sokan az egyszer használatos, eldobható cikkekhez hasonlóan kezelik az emberi kapcsolataikat is.

"A lényeg, hogy húszféléből választhatok!" – Az egyéni, tetszés szerinti választás szabadságának joga mindennél fontosabbá, és az élet minden területére érvényes elvvé vált (kormányt, mosóport, vallást választani).

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.