Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A szívroham és védekezés ellene

2009.09.18

A szívroham már néhány évtizede is igen gyakori egészségügyi problémának számított, mára azonban világszintű népbetegséggé nőtte ki magát. A folyamat kissé ellentmondásos, hiszen a törekvés a betegségek megelőzésére, az egészségügyi felvilágosítás, az egyre több ezt célzó alapítvány és az orvostudomány rohamos fejlődése mind-mind éppen a fordított eredményre kellene hogy vezessen.
A tényeket figyelembe véve levonhatjuk a tanulságot, hogy a szívroham szinte kizárólag civilizációs betegség, és terjedésének oka az, hogy bár a prevenció mint fogalom egyre ismertebb, az emberek mintha mégis mind kevesebbet foglalkoznának önmagukkal. Vagy legalábbis későn.

Mi okozhat szívrohamot?

A túlsúly, a magas vérnyomás, a stressz, a dohányzás és a mozgásszegény életmód a szívroham kialakulásának egytől egyig igen erős rizikófaktorai. Ha csak a statisztikákat nézzük, prevenció ide, vagy oda, tény, hogy egyre többen halnak meg szívrohamban. Mind többen dohányoznak, ráadásul egyre fiatalabb kortól, a népesség pedig globális hízásnak indult – jóllehet mindenki pontosan tudja, hogy milyen káros mindkettő a szervezet számára. A legújabb amerikai kutatások szerint például a dohányosok tízszer, a túlsúlyosak pedig ötször nagyobb eséllyel halnak meg szívinfarktusban, mint nem dohányzó és egészséges súllyal rendelkező társaik.

A szívroham azonban nemcsak azért ilyen nagy számban végzetes kimenetelű, mert a megelőzés elmarad, hanem azért is, mert a rohamot követő legfontosabb, legkritikusabb hat óra sem megfelelően telik. Ez az az időszak, amely a beteg életét megmentheti – mivel azonban a legtöbben nem ismerik a szívroham előjeleit, s mivel sokan magával a rohammal sincsenek tisztában, nem tudják a szükséges orvosi segítséget sem biztosítani maguknak.

Mit tehetsz ellene?

Elsősorban a szívroham megelőzése a feladat, melyet az adott pillanatban akár nehéznek és feleslegesnek is tarthatsz, de ha elgondolod, hogy az életedet jelentheti, megérted a fontosságát. Másodsorban viszont, ha már eljutottál oda, hogy a veszélyeztetett betegek közé tartozol, fontos, hogy ismerd azokat a tüneteket, amelyek szinte teljes bizonyossággal előrejelzik a bajt. Figyeld tested jeleit, és hosszabbítsd meg az életed!

Mozogj!

A rendszeres testmozgás az egészséges testsúly megtartásának legfontosabb feltétele. Ha túlsúlyos vagy, szíved folyamatosan túlteljesít, hiszen sokkal nagyobb tömeget mozgat meg, és sokkal nagyobb testet kell ellátnia friss vérrel, táplálékkal és oxigénnel. Így nem csoda, ha idővel elfárad, és és felmerül az infarktus veszélye. Hetente legalább kétszer végezz valamilyen testmozgást. Ez lehet csapatjáték, úszás, futás, séta, bicaj, vagy bármi, amiben kedved leled, s ami mindenedet átmozgatja.

Táplálkozz helyesen!

A helyes táplálkozás megelőzi a zsírok elzáródást okozó lerakódását az erekben. Így elkerülheted a nagy súlyfelesleget, és erősítheted a szívedet. Fogyassz kevés vörös húst, sok gyümölcsöt és zöldséget, és igyekezz minél változatosabban étkezni.

Csökkentsd a stressz-szinted!

A stressz levezetése ma már szintén hozzátartozik az egészséges életmódhoz. A szervezet hosszú távú készenléti állapota egy idő után depressziót, gyomorbetegséget, kiégést, vagy akár szívrohamot is okozhat. A munka és a magánélet egészségtelen aránya, gyakran pedig teljes összemosódása eleinte csak a lelket, később azonban a testet is komolyan megviseli. Keress magadnak olyan tevékenységet, amely kikapcsol, elfeledteti veled a munkát vagy magánéleti problémáidat, pihentet, de egyben fel is tölt energiával.

Ismerd fel időben a bajt!

A szívrohamot – bár a legtöbben nem tudják – megelőzi az angina, melyet szívfájdalomnak is neveznek. A szívfájdalom nem végzetes, kisebb rohamokat jelent, melyek fölött az ember hajlamos elsiklani, pedig a közeli infarktus esélyét jelzi.

Tünetei:

  • Markoló/szorító jellegű fájdalom a mellkas közepén.
  • A fájdalom kiterjedhet az egész mellkasra, a hátra, a nyakra és az állkapocsra, illetve lefelé a karokra, különösen a bal karra.
  • A fájdalom pihenésre alábbhagy.

Ha ezeket az előjeleket felismered, számítasz az esetleges rohamra, orvosi felügyelet mellett megkezdheted a drasztikus megelőzési folyamatot. Időben orvos kezébe kerülsz, éppen abban a kritikus hat órában, amely megmentheti az életedet.

http://drinfo.eum.hu/drinfo/sid/email/lid/email/pid/0/betegsegKonyvProperties/oid/0/KonyvReszegyseg.4_689

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.