Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Csontritkulás

2008.02.08
Mi a csontritkulás?
 
A csontritkulás vagy más néven osteoporosis során a sontszövet mennyiségének, a csont tömegének olyan mértékű csökkenése, amely a csont szilárdságának gyengülése révén a csontok törékennyé válnak. Az elváltozás évek alatt alakul ki, sokszor tünetmentesen. Amikor tünetei vagy szövődményei megjelennek, vagy röntgenképen láthatóvá válik, már előre haladott folyamat. Az osteoporosis tünete leggyakrabban a sajgó csontfájdalom mikrotörések miatt, leggyakoribb kórtünet a hátfájás. Napok- hetek alatt megszűnik, így legtöbbször nem is tudatosítunk jelentőséget a múló hátfájdalomnak. A betegekben sokszor csak akkor tudatosul a betegség, amikor törést szenvednek egy rossz mozdulat vagy elesés kapcsán, ezért nevezik néma járványnak a csontritkulást. Sajnos a csonttörések sokszor súlyos következményekkel járnak, az esetek jelentős részében halálos szövődmény is kialakulhat.
 
Miért alakul ki ez a betegség?  
 
A csont olyan élő szövet, ami állandó megújuláson megy keresztül életünk során. A folyamat csontbontásból és építésből áll. A fiatalkorra jellemző, hogy a csontépítés felé tolódik a folyamat, aminek eredményeképpen a csontok tömege nő. 25-30 éves korunkra érjük el a maximális csonttömegünket, ettől kezdődően a csont bontó folyamatok válnak hangsúlyosabbá, így a csonttömeg csökkeni kezd, évente kb. 1%-kal.                      Egészséges élet szent felelősség, amely Isten a saját képmásásra alkotott, értelemmel ruházott fel bennünk embereket, hogy védjük egészségünket. Kötelességünk, hogy megértjük és tiszteljük az egészségügyi reform alapelveit. Nyolc alapelvet meghatározza az ember testi-lelki állapotát, és hosszabb távon kiegyensúlyozott élethez vezet. Nyolc alapelv: táplálkozás, napfény, levegő, víz, mozgás, pihenés, mértékletesség, Istenbe vetett bizalom-lelki nyugalom.
 
2Pt 1,4-6 [Isten] igen nagy és becses ígéretekkel ajándékozott meg bennünket; hogy azok által isteni természet részeseivé legyetek, kikerülvén a romlottságot, a mely a kívánságban van e világon. Ugyanerre pedig teljes igyekezetet is fordítván, a ti hitetek mellé ragasszatok jó cselekedetet, a jó cselekedet mellé tudományt, A tudomány mellé pedig mértékletességet, a mértékletesség mellé pedig tűrést, a tűrés mellé pedig kegyességet.
 
Kit fenyeget a csontritkulás veszélye?
 
A kor előrehaladtával nő az osteoporosis veszélye. A csontvesztés üteme nők esetében a változókor utáni néhány évben felgyorsul, mivel a hormonális változás a csontrendszerre is kihat. Az élettani csontvesztés azonban a férfiakat is érinti időskorban, de a törési kockázathoz vezető állapot általában később következik be. 
A csontritkulás kialakulásában a genetikai/örökletes tényezők is szerepet játszanak, a családi halmozódás előrevetíti a fokozott rizikót. Hajlamosabbak a csontritkulásra a vékony csontozatú, alacsony testsúlyú hölgyek. Akinek már volt csontritkulásból adódó csonttörése, annál sokszorosára nő a rizikója a következő törés kialakulásának.
Egyes krónikus betegségek, illetve gyógyszerek (kortikoszteroidok) szedése mellett is megnő a betegség kialakulásának veszélye. Ezen kívül a mozgáshiány, ágyhoz kötöttség szintén fontos hajlamosító tényező. Személyes szokásainkkal is és szemléletmódunkkal kapcsolatban lévő, sokszor jól meghatározott tényezőkre vezethető vissza például, életmód, környezetkörülmények.
 
Péld.3,1-2: Fiam! az én tanításomról el ne felejtkezzél, és az én parancsolataimat megőrizze a te elméd; Mert napoknak hosszú voltát, és sok esztendős életet, és békességet hoznak néked bőven. Péld. 4,20-22 : Fiam, az én szavaimra figyelmezz, az én beszédeimre hajtsad füledet. Ne távozzanak el a te szemeidtől, tartsd meg ezeket a te elmédben.
 
Mert életük ezek azoknak, a kik megnyerik, és egész testüknek egészség. A testi erőtlenség, a helytelen táplálkozás és a mozgásszegény életmód pedig mindenképpen ingerlékennyé teszi az embert. A test és a lélek között nagyon szoros kapcsolat van. Amikor az egyiket valami hatás éri, azt a másik is megérzi. A lélek állapota sokkalta nagyobb hatással van az egészségre mint ahogy sokan gondolnánk. A test és a lélek gyógyítására, a hálás  Isten dicsőítő lelkületénél nincs jobb orvosság.
Honnan tudhatjuk, hogy már kialakulóban van a betegség? Orvosi segítség nélkül sehogy, amíg egy csonttörés vagy testmagasság-zsugorodás nem jelzi – de ez már túl késő, mert azt jelenti, hogy a betegség kifejlődött. Legjobb a korai diagnózist orvosokkal elvégeztetni, megbízható egészségügyi központokban. Ha középkorúak vagy már idősebbek vagyunk, több kockázati tényezővel is számolhatunk:
- mozgásszegény életmód(ülőmunka)
- változáskor(menopauza)
- magas fehérjetartalmú ételek fogyasztása,
- alacsony ösztrogénszint,
- cigaretta, koffein, alkohol.
 
Hogyan fejlődik ki az osteoporosis?
 
A normális csontok erő és vastagság tekintetében kb. 35 éves korig állandóan nőnek. Ekkor a folyamat fokozatosan megfordul, és minden évben kis mennyiségű csontot veszítünk. Ez a veszély a nőknél a menopauza után felgyorsul, és 7–15 éven át tart. Amikor a kockázati tényezők megjelennek, a csontvesztés folyamata felgyorsul, és csontritkulás alakulhat ki. Noha általában az idősebb nők betegségének tekintették, az áldozatok 20 százaléka férfi.
 
Hogyan kezelhető a csontritkulás?
 
-Ösztrogénterápia. Alkalmazásával lelassul a csontvesztés, de megnő a méh- és mellrák, a vérrögök kialakulásának és az epehólyag megbetegedésének kockázata, súlyosbítja a magas vérnyomást és a cukorbajt, a nők pedig időnkénti méh biopsziák kilátásaival néznek szembe. Az igen komoly esetekben azonban a jótékony hatásoknak a kockázatok fölé kell kerekedniük.
 
-Táplálkozás (étrend) szerepe. Káros komponenseket tartalmazó (dohányzás, alkohol, koffein) vagy hiányos (pl. fehér kenyér fogyasztása azonban rossz irányba befolyásolja a csontürüséget. A tápanyaghiányos étrend, a finomított, vagy értékes tápanyagoktól részben, vagy teljesen megfosztott élelmiszerek fogyasztásában keresendő. Energia tartalma nincs összefüggésbe a tápanyag tartalmával, vagyis természetes állapothoz képest magasabb energia tartalma és alacsony a tápanyag tartalma. A gabonatermékek finomítás során elvesztik a létfontosságú vitaminokat és ásványi anyagokat. Hosszabb távon óriási veszteséget jelentenek a szervezetnek és a csontoknak.
 
- D-vitamin. A szervezet a kalcium felszívásához használja. Napfény hatására a koleszterinből D-vitamin képződik. Nagyon fontos a napfényen való tartózkodás, legalább naponta 20-25 percig. A rendszeres rövid idejű napozás hatására megtermelődik szervezetünkben a szükséges D-vitamin-mennyiség.
 
- Foszfor: Az ételekben bevitt foszfor mennyiségnek összhangba kell lenni a kalciuméval. Minden ételben bőségesen megtalálható, úgy a növényi mint az állati eredetű ételekben, így bevitelét könnyű biztosítani.
 
- Kalcium. A csontok állapotát nem az elfogyasztott, hanem a felszívódó és a csontba beépülő kalcium mennyisége határozza meg. Kalcium hiány, a nem megfelelő táplálkozás következményeként bizonyos alapvető vitaminok és ásványi anyag mennyisége jelentősen csökkenhet a szervezetben, végül kalcium hiányos tüneteket okoz. E folyamat megállítása nem elsősorban a kalciumbevitel növelésével, hanem az egyén létfontosságú komponensek táplálékból való felvételével lehetséges. Legfontosabb kalcium forrás a növényi élelmek között: szezámmag, dió, mandula, mogyoró, mazsola és az aszalványok, lencse teljes őrlésű gabonák, zabpehely és a sötétzöld levelű zöldségek.
 
- Testmozgás. Számos tanulmány igazolja, hogy minél többet mozog valaki, annál nagyobb a csonttömege. A csontok nem erősödnek és nem vastagodnak rendszeres, súlyt hordozó testmozgás nélkül – mint amilyen például a gyaloglás. Ásványi anyagaik visszatartása érdekében a csontoknak nyomásra, húzásra, tolásra és súly ellenében érvényesülő csavarásra van szükségük. Szinte minden típusú aerobic gyakorlat jó hatással van a testre, amire viszont a csontoknak leginkább szükségük van, az egy kiadós ingerhatás. Rendszeres / hetente legalább 3/, intenzív, dinamikus mozgás ajánlható. Ilyenek az úszás, kocogás, kerékpározás, torna. Testmozgás hatására erősödik a szívizom, tágul a tüdő, javul a belső szervek és a csontok vérellátása. Mindemellett a termelődő endorphin hormon fájdalomcsillapító, nyugtató hatása révén segíti a lelki nyugalom megtartását. Naponta vagy kétnaponta egy kisebb gyaloglás többet használ a csontoknak, mint heti egy intenzív edzés.
 
- Alacsony fehérjetartalmú étrend. Ez a legígéretesebb terápia a látóhatáron. A szervezet a túl sok fehérje anyagcseréjénél kalciumot használ fel, s a veséken keresztül kiöblíti. Tanulmányok mutatják, hogy a csontok mindig veszítenek kalciumtartalmukból, amikor túl magas a proteinbevitel, tekintet nélkül arra, hogy mennyi kalciumtartalmú ételt fogyasztunk, vagy mennyi kalciumpótlékot nyelünk le.
 
Miért gondolhatunk arra, hogy talán a fehérje a bűnös?
 
Az eszkimók olyan táplálékot fogyasztanak, melyeknek igen magas mind a fehérje- (250–400 g/nap), mind pedig a kalciumtartalma (1500-2500 mg/nap). Magas kalciumbevitelük és igen aktív életvitelük ellenére a világ valamennyi népe között náluk a legmagasabb az osteoporosis előfordulásának aránya. Az afrikai bantu törzsek pedig átlagosan 47 gramm fehérjét fogyasztanak, és még 400 mg-nál is kevesebb kalciumot, azt is többnyire növényi táplálékokból. Ennek ellenére a bantu asszonyok, akik átlagosan tíz vagy még ennél is több gyermeket hordanak ki – ami igen különleges feladatot ró a kalciumtartalékokra –, lényegileg mentesek az osteoporosistól. Ezzel ellentétben a bantuk rokonainál, akik kivándoroltak az Egyesült Államokba és átvették az amerikai táplálkozási szokásokat, végül ugyanolyan mértékben kialakult az osteoporosis, mint a többi amerikainál.
A Tej, tejtermékek és a sajt, valóban nagy mennyiségű kalciumot tartalmaznak, hanem más létfontosságú elemekben szenved hiányt, amely a felszívódáshoz beépüléshez szükséges. A kálium, a D-és K-vitamin jelenléte mellett a magnézium, cink, réz, bróm, mangán szinte hiányzik a tejből.
A táplálék-kiegészítők szedése, helyes életmód mellett nem szükséges. Csak 70-év felett indul el a csontlebomlás folyamata. Sajnos hazánkban a középkorúak életvitele nem megfelelő, így az osteoporosis már korábban elkezdődik. Ennek kezelése életmód változás lehetséges.
Fontos tudni, hogy a természetes táplálékot gyakorlatilag lehetetlen lemásolni így kiegészítő formájában pótolni.
 
Megelőzhető-e a csontritkulásból adódó törés?
 
Sokat tehetünk magunk is a betegség kialakulásának megelőzése érdekében. Fontos a megfelelő táplálkozás. Ajánlatos az egészséges csont kialakulásához alapvetően szükséges, kalciumot és D vitamint tartalmazó ételek fogyasztása (pl. ).
Napfény hatására a bőrben is termelődik D vitamin, ezért javasoljuk jó idő esetén szabadban a sétát, a délutáni napozást.
Az egészséges életmód elengedhetetlen része a gyakori testmozgás is, ami erősíti a csont- és izomrendszert. A legtöbb elesés otthon történik, ami megelőzhető lehetne, néhány praktikus intézkedéssel (pl.: csúszásmentes padlózat, elektromos-, ill. telefon vezetékek biztonságos elhelyezése, a lépcsők szélének csúszásmentesítése) A gyengén látás is szerepet játszhat a töréssel járó balesetekben, ezért fontos a rendszeres szemorvosi vizsgálat, szükség esetén az előírt erősségű szemüveg viselése, a szoba, folyosó megfelelő megvilágítása.
Kerüljük a túlzott alkohol fogyasztást és lehetőleg ne dohányozzunk. Érdemes rendszeresen ellenőriztetni vérnyomását, mert a vérnyomás ingadozások is okozhatnak szédülést, elesést. Legyünk mértékletesek.
 
Titus.2,11-13 Mert megjelent az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek, A mely arra tanít minket, hogy megtagadván a hitetlenséget és a világi kívánságokat, mértékletesen, igazán és szentül éljünk a jelenvaló világon:
 
Mértékletesség nem más mind összhangba lenni isten akaratával, életünk fizikai területén is a lelki összhang mellett. Nem csak akkor vagyunk mértékletesek, ha nem eszünk sokat. Lelki és fizikai életünk egyaránt törvényszerűségekre, alapelvekre épül, amelynek megismerése, gyakorlása harmóniát teremt bennünk, összhangba hoz Isten akaratával és személyével. Egészség életmód nem csak az egészséges táplálkozásból áll, hanem mind a nyolc alapelvre szükség van. Mértékletesség azt jelenti, hogy legyen egészséges egyensúly az életünk terén. Más szóval, kerüljük azt ami árt és használjuk azt ami jó. Ha pedig jó szokássá válik időnkét sétát tenni a természetbe, akkor már három alapelv megvalósításához kerültünk közelebb.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.